آمادگی برای روز جهانی دیابت 2021

اول نوامبر 2021- روز جهانی دیابت در سال 2021 فقط چند هفته دیگر فرا می رسد، دقیقاً 14 نوامبر 2021. هر سال، این روز تعدادی کمپین برای آگاهی از دیابت، چه در دنیای فیزیکی و چه آنلاین برگزار می شود. با توجه به همه‌گیری ادامه دار COVID-19، رویدادها و فعالیت‌های مجازی امسال نقش برجسته‌تری نسبت به گذشته بازی می‌کنند، اما هنوز ممکن است راه‌هایی برای مشارکت در جامعه ی شما وجود داشته باشد.

روز جهانی دیابت در سال 1991 توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان بهداشت جهانی   (WHO)، برای افزایش آگاهی در واکنش به افزایش نرخ دیابت در سراسر جهان ایجاد شد و در سال 2006 به عنوان تعطیل رسمی از سوی سازمان ملل متحد در نظر گرفته شد. این روز در نوامبر به رسمیت شناخته شد. روز چهاردهم به مناسبت تولد سر فردریک بانتینگ انتخاب شد که در سال 1922 همراه با چارلز بست انسولین را کشف کردند.

هر سال، IDF موضوعی را برای روز جهانی دیابت انتخاب می کند. در سال 2020، "پرستار و دیابت" بود تا نقش حیاتی پرستاران را در حمایت از افراد مبتلا به دیابت برجسته کند.

شعار روز جهانی دیابت از سال 2021 تا 2023، موضوع "دسترسی به مراقبت از دیابت" است، تا موانعی که بر سر راه دسترسی به داروها، استفاده از فناوری‌ها، پشتیبانی و مراقبت ها وجود دارد و میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان با این مشکلات مواجه هستند، را برجسته کند.

آنچه در سال 2021 می گذرد

رویدادهای روز جهانی دیابت، به عنوان یک قاعده، به طور متمرکز برنامه ریزی نمی شوند. در عوض، گروه ها و افراد مختلفی تصمیم به سازماندهی و میزبانی رویدادها و فعالیت ها می گیرند.

از آنجایی که هدف اصلی این روز آگاهی از دیابت است، چند تلاش آنلاین مختلف برای انتشار اخبار در مورد جنبه های مختلف دیابت وجود دارد. یک ابتکار جدید برای امسال با نام "Insulin at 100 " وجود دارد، که یک پلتفرم آنلاین می باشد و شامل جدول زمانی تاریخچه دیابت و درمان آن، اطلاعاتی در مورد واقعیت دسترسی به درمان های دیابت 100 سال پس از کشف انسولین، و توصیفات افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان است، و همچنین یک فرم آنلاین برای ارسال داستان زندگی با دیابت و فراز و نشیبهایی که با آن روبرو شده و راه حلهای مقابله با مشکلات مرتبط با دیابت، وجود دارد.

همانطور که در سال های گذشته انجام شده است، IDF، یک ارزیابی خطر آنلاین برای ارزیابی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارائه می دهد. این گروه، افراد را تشویق می‌کند تا خود را از نظر عوامل خطر دیابت ارزیابی کنند و آن را با دیگران - از جمله از طریق رسانه‌های اجتماعی - به عنوان بخشی از روز جهانی دیابت به اشتراک بگذارند.

کمپین دیگری که دنیای دیجیتال و فیزیکی را در بر می گیرد، کمپین دایره آبی است که هدف آن اشتراک گذاری این نماد جهانی برای آگاهی از دیابت در همه جا است. گروه‌ها و محل‌های کاری مختلف مرتبط با دیابت نیز اعضا را تشویق می‌کنند که برای روز جهانی دیابت لباس آبی بپوشند و اغلب عکس‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی پست می‌کنند- گاهی اوقات عکس گروهی در حالی که در یک دایره قرار گرفته اند. امسال نیز مانند سال گذشته، انتظار می‌رود که اکثر مردم نمادهایی را به اشتراک بگذارند در حالی که از لحاظ فیزیکی فاصله دارند، مانند استفاده از برنامه سلفی دایره آبی برای گوشی‌ها و تبلت‌های iOS و اندروید.

روز جهانی دیابت همچنین روز اصلی پیاده روی جهانی دیابت است که میلیون ها نفر از زمان شروع آن در سال 2004 در آن شرکت کرده اند. بسته به موقعیت مکانی شما، این پیاده روی ممکن است در هر روزی از ماه نوامبر برگزار شود. امسال نزدیک به 484 پیاده روی در سراسر جهان برنامه ریزی شده است و شما می توانید با بررسی نقشه جهان و لیست پیاده روی ها متوجه شوید که آیا در نزدیکی شما یک برنامه ی پیاده روی وجود دارد یا خیر.

چگونه در این رویدادها شرکت کنیم

چند راه برای شرکت در رویدادهای روز جهانی دیابت 2021 وجود دارد، بسته به میزان زمان و تلاشی که می خواهید، صرف کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که در رسانه‌های اجتماعی فعال باشید، مانند اشتراک‌گذاری پیام‌های کلیدی در مورد دسترسی به دیابت یا حقایق و ارقام دیابت. برای کمک به شما در انجام این کار،IDF   ابزارهایی برای آگاهی و اطلاع رسانی به رسانه ها به زبان های انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی ارائه می دهد.

همچنین می‌توانید در روز رویداد یک سلفی بگیرید و آن را به اشتراک بگذارید، در حالت ایده‌آل در حالی که لباس آبی یا لباسی با آرم دایره آبی پوشیده‌اید - یا از برنامه ی نرم افزاری سلفی با آرم دایره آبی استفاده کنید و اگر مایل هستید، می‌توانید از هشتک اقدام برای بهبود دسترسی به منابع دیابت حمایت کنید و حمایت خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید به دنبال یک رویداد محلی روز جهانی دیابت - از جمله رویدادهای مجازی - باشید، اگرچه صفحه رویداد رسمی در سراسر جهان ممکن است مفید نباشد، زیرا فقط شامل رویدادهایی است که با IDF به اشتراک گذاشته شده است. اما ممکن است شانس بهتری داشته باشید اگر به دنبال یک رویدادJDRF  به صورت آنلاین یا در منطقه خود باشید، از جمله رویدادهای مربوط به ماه ملی دیابت (نوامبر) در ایالات متحده.

اگر به دنبال پروژه ای هستید، می توانید یک رویداد محلی را برای روز جهانی دیابت سازماندهی و تبلیغ کنید و آن را در IDF ثبت کنید. یک رویداد می تواند تقریباً هر چیزی باشد: یک فعالیت صرفاً نمادین یا یادبود (از جمله روشن کردن یک ساختمان یا بنای تاریخی به رنگ آبی)، یک تجمع مردمی که در مورد دیابت صحبت می کنند یا یک سمینار آموزشی.

اگر رویدادی را سازماندهی می‌کنید یا در بخشهای مراقبت های بهداشتی کار می‌کنید، می‌توانید از مطالب آموزشی و تبلیغاتی رسمی که برای روز جهانی دیابت در دسترس است، استفاده کنید.

مهم نیست که چه مهارت هایی دارید یا چقدر زمان دارید، بهر حال راهی برای اطلاع رسانی درباره دیابت در 14 نوامبر وجود دارد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/11/01/getting-ready-for-world-diabetes-day-2021/